Suomalaisuuden Liitto ry

Suomalaisuuden Liiton perinteisenä tehtävänä on herättää ja vahvistaa kansallista tietoutta ja ajattelutapaa, sekä kaikin tavoin edistää suomalaista, erityisesti suomenkielistä kulttuuria.

ESITELMÄ: Pertti Rönkkö - Mihin Saksa on menossa? Etänä to 26.9. klo 18.00

18.9.2024

Saksa on käymistilassa. Kolmessa itäisen Saksan osavaltiossa syyskuussa järjestetyt maapäivävaalit ennakoivat rajujakin muutoksia saksalaiseen politiikkaan myös liittovaltion tasolla. Hallituksessa istuvat demarit, vihreät ja liberaalit kärsivät rajuja tappioita ääripuolueiden oikealta ja vasemmalta voittaessa ennakoituakin enemmän vastakaikua kansalaisten poliittisessa ajattelussa.

Itäsaksalaisia, monet heistä entisiä DDR:läisiä, eivät kiinnostaneet tällä kertaa pelkästään kotiseudun aiheet vaan aivan erityisesti koko saksalaista yhteiskuntaa ja osin koko Eurooppaa koskettavat suuret teemat, kuten kriisiin ajautunut siirtolais- ja maahamuuttopolitiikka, lisääntynyt ja raaistunut ulkomaalaisväkivalta islamistisine veitsi-iskuineen, huoli islamilaisesta kulttuuripiiristä tulevan maahanmuuton vaikutuksesta länsimaiseen elämäntyyliin ja saksalaiseen sivistystasoon, Ukrainan sota ja sen johdosta määrättyjen sanktioiden seuraukset, vihreän siirtymän mukanaan tuomat ongelmat, hallituksen tiukkeneva ote mielipiteen- ja sananvapaudesta, kansalaisten lisääntynyt valvonta, massaliikkeen muodot saavuttanut valtiollinen, kirkkojen, ay-liikkeen ja Antifan kamppailu oikeistoa eli Saksassa AfD-puoluetta vastaan, uutta sisältöä saanut sisäministeriön alainen poliittinen kasvatus, syvenevä luottamuspula politiikkaan, valtiollisiin instituutioihin ja mediaan.

Ilmassa leijuu perustellusti kysymys, toistaako historia Saksassa itseään, ja mihin tämä kaikki vielä johtaakaan? Eikö kollektiivinen syyllisyys ja historiallinen vastuu natsien hirmuteoista ja kansallisen identiteetin kieltäminen tuotakaan toivottua tulosta? Entä, miten synkkä historia vaikuttaakaan Saksan pakolais- ja ulkopolitiikkaan? Mitä sellaista Saksassa on parhaillaan käynnissä, mitä pitäisi kavahtaa? Entä mitä sellaista, josta me suomalaiset ja Suomi voisimme ottaa oppia?

Vastaus näihin kysymyksiin kuullaan torstaina 26.9.2024 klo 18.00 Pertti Rönkön pitämässä esitelmässä Mihin Saksa on menossa?

Vapaa toimittaja ja tietokirjailija Pertti Rönkkö on ollut vuosikausia suomalaisten silminä ja korvina Berliinissä ja muualla Saksassa. Hän ylläpitää suosittua Facebook-sivua Havaintoja Saksanmaalta, ja julkaisi viime vuonna Saksaa käsittelevän kirjan Viidennen valtakunnan vieraana. Suomalaisuuden Liitolle pitämässään esitelmässä Mihin Saksa on menossa? hän luo katsauksen saksalaisen yhteiskunnan nykytilaan. Esitelmä järjestetään etäyhteyksin Zoomin kautta torstaina 26.9.2024 klo 18.00 alkaen.

Tilaisuus on kaikille avoin, mutta edellyttää ilmoittautumista. Zoom-linkki ja liittymisohjeet ohjeet lähetetään ilmoitteutuneille sähköpostitse. Voit ilmoittautua verkkolomakkeen kautta täällä: https://forms.gle/NjokDcqWVUttw3iQ6

Esitelmän tallenne tulee myöhemmin Liiton YouTube-kanavalle.

Linkit: https://www.facebook.com/pertti.ronkko https://x.com/perttironkko

Kirja: Viidennen valtakunnan vieraana. BoD 2023.v